Riktlinjer och principer

Hållbart värdeskapande på Systembolaget

På lång sikt vill Systembolaget skapa affärsmässig stabilitet och samtidigt bidra till en positiv utveckling för människa och miljö. Detta gör vi genom fem målområden för hållbart värdeskapande.

Fem målområden för hållbart värdeskapande

Våra fem målområden utgör grunden för hur vi styr och driver vår verksamhet framåt för att skapa hållbara värden:

Konsumtionsutveckling

Systembolaget begränsar tillgängligheten till alkohol genom exempelvis öppettider och ålderskontroller samt genom att informera om alkoholens skadeverkningar. Det här är exempel på åtgärder för att begränsa totalkonsumtionen och främja folkhälsan i Sverige.

Kundnöjdhet

Målet är att kunderna ska vara nöjda, oavsett om det gäller sortimentet, servicen eller var och hur kunderna möter oss. Kundnöjdhet mäts genom Nöjd Kund Index (NKI).

Klimatavtryck

För att klara Parisavtalets ambition om att hålla den globala uppvärmningen till högst 1,5 grad krävs kraftfulla insatser. Målet är att halvera klimatavtrycket i hela värdekedjan till 2030. År 2045 ska Systembolagets klimatavtryck vara
netto noll.

Sett till hela värdekedjan medför verksamheten en negativ påverkan genom ett betydande klimatavtryck. Tillsammans med kunder, leverantörer och andra samarbetspartners finns stora möjligheter att minska klimatavtrycket.

Medarbetarupplevelse

Medarbetarnas engagemang är Systembolagets största tillgång. Systembolaget vill spegla mångfalden i samhället och vara en trygg och utvecklande arbetsplats för alla som jobbar hos oss. Engagemangsindex är ett nytt nyckeltal för 2024 som mäter tio olika drivkrafter som tillsammans utgör grunden för medarbetarnas engagemang. Utfall redovisas halvårsvis för Systembolaget som helthet.

Hållbar ekonomisk utveckling

För att säkerställa långsiktigt värdeskapande behöver verksamheten drivas effektivt och affärsmässigt, vilket skapar de ekonomiska förutsättningar som krävs på lång sikt.

Läs mer om mål och nyckeltal för våra målområden i vår ansvarsredovisning.