Mycket har hänt sedan Conny för närmare ett decennium sedan började arbeta på Systembolaget. Till en början arbetade han mest på lagret. Men med kollegornas och teknikens hjälp och ett nyfiket sinne har han tagit klivet ut till kundmöten och kassan.
– När jag var ny var det inte tal om att jag skulle stå i kassan, säger Conny. Nu är jag överallt i butiken och är bekväm med det. Jag har det mycket roligare på jobbet i dag.
Jesper Jansson, butikschef i Vänersborg, håller med om att Conny utvecklats mycket sedan han började i butiken.
– Conny är en viktig pusselbit i vårt lag och bidrar mycket till vår butik. I dag är han delaktig på ett annat sätt, och vi arbetar som ett lag med alla moment i butiken, säger han.
Digitala verktyg till hjälp i mötet med kunderna
Till sin hjälp i kassan och på butiksgolvet har Conny flera olika verktyg, som skyltar, vibrationsdosa för exempelvis ringklocka och kanske viktigast för kommunikationen – en app för tal till text i mobilen. Med den kan Conny läsa vad kunder och medarbetare säger och svara i textform. Under intervjun fylls skärmen på med ord i realtid.
– Tekniken har verkligen förbättrats och de digitala verktygen är smidiga, berättar han.
Conny visar upp hjälpmedelsappen som för över tal till text i mobilen.
Numera är kundmöten ingen match för Conny, som även fått många positiva reaktioner från kunder när han ger dryckesrekommendationer. Och han vet vad han talar om. Systembolaget har anordnat uppskattade mat- och dryckeskurser, helt riktade till döva medarbetare. Conny har fått åka på en av dem och säger att det har bidragit till större gemenskap bland döva inom företaget:
– Numera har vi döva en egen teamskanal där vi utbyter tips, lösningar och delar exempel med varandra och våra butikschefer. Tekniken underlättar!
Mentor åt en döv kollega
All erfarenhet och kunskap som Conny har arbetat ihop kom även väl till pass när han nyligen agerade mentor åt en annan medarbetare med dövhet.
– Det kändes jättebra, säger Conny och ler. Jag fick förklara alla arbetsmoment och hur man kommunicerar med kunder på ett bra sätt. Han ska komma tillbaka fler gånger.
Conny har hjälpt hela butiken
Det är inte bara Conny som har utvecklats av arbetet i Vänersborgsbutiken. Butikschef Jesper menar att Connys närvaro har påverkat hela butikens kommunikation positivt och gjort den tydligare och rakare.
I stället för att bara anta saker har de fått ställa frågor, återkoppla och lyssna på varandra på nya sätt. Det har skapat en trygg och öppen kommunikationsmiljö där alla i gruppen har vågat närma sig varandra.
Jesper och de andra kollegorna i butiken har haft nytta av dessa strategier även i andra sammanhang. Han tycker att fler borde ta chansen att få jobba med personer med dövhet. Conny håller med:
– Fler behöver våga anställa döva. Var inte rädd för det som är annorlunda. Vi talar lite olika språk bara.