Vad är att sälja ansvarsfullt?
Här är några exempel på hur vi jobbar för att sälja alkohol ansvarsfullt och samtidigt ge god service både i den fysiska butiken och på systembolaget.se.
- Vi lockar inte in kunder till butiken genom att skylta med drycker.
- Vi gör aldrig reklam för dryckerna.
- Vi har aldrig erbjudanden som "ta tre, betala för två".
- Vi har inga bonuspoäng, ingen kundklubb.
- Vid kassorna i våra butiker och vid beställning på systembolaget.se finns en "ångravagn" där du lätt kan ställa av drycker du inte längre vill köpa.
- Om du i butik vill ha hjälp med vilka drycker du ska välja berättar vi gärna mer om dem och ger en rekommendation. Däremot säger vi inte "ta båda". Befinner du dig på systembolaget.se får du hjälp via chatten.
- Vill du ha tips på ett vin till en festmiddag får du såklart hjälp med det, men vi kommer inte föreslå att du ska servera mousserande vin till aperitif eller dessertvin till efterrätten. Om du själv frågar efter det, ska du däremot få hjälp.
- Ibland rekommenderar vi alkoholfria drycker utan att du som kund har frågat efter det.
Tre frågor inför beslut
När vi fattar beslut inom olika områden tar vi hjälp av tre frågor för att kunna fatta ett ansvarsfullt beslut:
- Hur påverkar beslutet alkoholkonsumtionen? Den absolut viktigaste frågan som vi alltid börjar med.
- Hur påverkar beslutet kunderna? Kunderna bryr sig om sortimentet och vår service, men vill också att vi tar vårt ansvar. Därför behöver vi göra svåra avvägningar. Om en åtgärd gör kunderna nöjdare utan att öka konsumtionen ska den såklart genomföras. Men om åtgärden ökar alkoholkonsumtionen måste vi fråga oss om den är nödvändig för att kunderna ska vara nöjda. Är den inte absolut nödvändig låter vi bli.
- Är vi tvungna att fatta beslutet? Ibland finns lagar eller EU-krav som styr vad vi måste göra.