I Sverige finns regler och lagar som styr hur alkoholreklam får se ut. Restriktionerna finns för att skydda folkhälsan genom att förbjuda reklam som uppmuntrar till alkoholkonsumtion. Framför allt ska barn och unga slippa bli exponerade för alkoholreklam. De lagar som styr hur alkoholreklam får utformas och vad som är tillåtet eller inte, är i huvudsak alkohollagen och marknadsföringslagen.
Så ser reglerna kring alkoholreklam ut
De lagar och regler som styr hur alkoholdrycker får marknadsföras utgår från begreppet särskild måttfullhet. Det innebär att den som vill göra reklam för alkohol ska hålla sig till neutral och saklig information, och budskapet får inte uppmana till konsumtion. Reklamen får inte heller vara uppsökande eller påträngande. Att rikta alkoholreklam till människor under 25 år är helt förbjudet.
- Alkoholreklam får inte uppmuntra till köp eller konsumtion.
- Man får inte framställa alkohol som lyxigt, glamoröst eller kopplat till en framgångsrik livsstil.
- Eftersom alkoholreklam riktad till barn och unga är förbjuden behöver reklamens uttryck hålla sig ifrån sådant som kan upplevas som lekfullt eller trendigt.
- Man får inte framställa alkohol som hälsosamt.
De regler och krav som finns ser olika ut beroende på var hur alkoholreklamen är utformad och var den är avsedd att användas/publiceras.
Reklam utanför Sverige
Vi lever i en globaliserad värld och nås av reklam från olika aktörer i olika länder. En sådan typ av reklam är alkoholreklam via sociala medier, som alltså kan se ut på ett sätt som inte stämmer överens med reglerna vi har i Sverige. Skälet till detta är att reklamen kommer från aktörer som är etablerade i andra länder, och därför lyder under andra lagar och regler (t.ex. länder som inte har alkoholmonopol). Många EU-länder har andra regler kring alkoholreklam som alltså skiljer sig från de regler som vi har i Sverige.
Systembolaget och alkoholreklam
Så hur gör Systembolaget reklam? Först och främst: Systembolaget gör aldrig reklam för ett specifikt alkoholvarumärke. Så om du skulle se reklam för exempelvis ett vin- eller ölmärke så kommer den aldrig ifrån Systembolaget. Vi gör aldrig reklam för produkter i syfte att sälja alkohol och framställer inte alkoholkonsumtion som något positivt i människors liv. Du kommer heller aldrig att se rabatter, prissänkningar eller tävlingar om att vinna alkohol hos Systembolaget.
I vårt uppdrag ligger visserligen att sälja alkohol, men också att informera om alkoholens skadeverkningar. Vår marknadsföring speglar alltid vårt uppdrag. Genom åren har Systembolaget gjort många uppmärksammade kampanjer. 1957 gjorde vi “Operation vin” för att minska drickandet av sprit och istället rikta blicken mot alkoholsvagare alternativ. “Spola kröken” från 1971 slog igenom på bred front och syftade till att få människor att dricka måttligare. Idag jobbar vi främst med budskapet “Annorlunda av en anledning” där vi vill nå ut med budskapet om varför Systembolaget är annorlunda än andra butiker.
Gör Systembolaget alkoholreklam?
I våra kampanjer, reklamfilmer och i sociala medier informerar vi bland annat om åldersgränsen på 20 år och hur vi kontrollerar legitimation, hur alkohol påverkar hälsan och samhället och varför ungdomar inte ska dricka alkohol. Vi kan också berätta om hur man kan kombinerar mat och dryck, om alkoholfria alternativ eller hur man gör hållbara förpackningsval.
Läs mer om våra kampanjer på systembolagethistoria.se
Läs mer: Marknadsföring av alkohol - för företag på Konsumentverket.se